Csaknem 435 000 új munkahely jöhetne létre, ha 26 nagyobb város olyan szintre növelné a kerékpárosok arányát, ahogyan Koppenhága.
A fenntartható közlekedéspolitika úgy növeli a közlekedés minőségét, hogy közben hozzájárul az egészséghez-, a tisztább környezethez-, és a társadalmi egységhez is. Mindezek olyan igények, amelyek szerepet játszottak abban, hogy létrejött a Közlekedés, Egészség és Környezet Pán-európai Program (Transport, Health and Environment Pan-European Programme, THE PEP).
Jelen cikk egy új tanulmány előzetes beszámolója alapján, az UNECE, az UNEP és a WHO közös munkájaként készült, amely a 2016-os Batumi Miniszteri Konferenciára jelent meg (címe: Riding towards the green economy: cycling and green jobs).
A kerékpározással összefüggő munkahelyek definícióját már 2014-ben rögzítették. Az akkori jelentés becslése szerint körülbelül 76 600 kerékpározással összefüggő munkahely jöhetne létre, ha a Pán-európai térség 56 nagyobb városa elérné azt a kerékpározási arányt, amelyet Dánia fővárosa, Koppenhága elért. Az akkori módszer az volt, hogy a koppenhágai kerékpározással összefüggő munkahelyek számát egyszerűen extrapolálták.
A 2014-es jelentés egyfajta konzervatív becslésen alapult, mivel csak a koppenhágai kiskereskedelemben, a nagykereskedelemben és a tervezésben (design) dolgozók számát vette alapul. A kerékpározással összefüggő ügyintézésben /irányításban (administration), az építkezésekben és a turizmusban dolgozók számát figyelmen kívül hagyták. Az akkori és a jelenlegi felmérések adatainak összevetése megerősítette, hogy a 2014-es beszámoló alulbecsülte a vonatkozó munkahelyek számát. Az új becslések átlagosan másfélszer magasabb eredményeket hoztak.
Ezenfelül az is kiderült, hogy az ezer lakosra jutó kerékpározással összefüggő munkahelyek száma, és a kerékpározásnak az adott város közlekedésében betöltött szerepének (modal share) összefüggése (amelyet Koppenhága adataiból deriváltak), szintén jelentősen alábecsült volt. Mindezek tükrében a jelen kutatás arra jutott, hogy ha az adott városok a kerékpározás arányát a koppenhágai szintre hoznák, akkor a kerékpározással összefüggő munkahelyek száma 435000-re nőne.
Ország |
Város |
Népesség (millió) |
Kerékpározás aránya (model share) |
A kerékpározással összefüggő munkahelyek jelenelgi becsült száma |
További lehetséges kerékpározással összefüggő munkahelyek száma |
Albánia |
Tirana |
0,8 |
3% a |
150 |
1150 |
Amerikai Egyesült Államok |
Washington DC |
0,62 |
3% |
482 |
3696 |
Andorra |
Andorra-La-Vella |
0,022 |
3% a |
17 |
133 |
Ausztria |
Bécs |
1,77 |
7% |
1058 |
2872 |
Azerbajdzsán |
Baku |
2,12 |
3% a |
1655 |
12691 |
Belgium |
Brüsszel |
1,08 |
4% |
230 |
1479 |
Belorusszia |
Minszk |
1,89 |
0% |
98 |
12645 |
Bosznia és Hercegovina |
Szarajevó |
0,31 |
3% a |
238 |
1825 |
Bulgária |
Szófia |
1,17 |
1% |
304 |
7605 |
Ciprus |
Nicosia |
0,055 |
3% a |
43 |
329 |
Cseh Köztársaság |
Prága |
1,24 |
1% |
323 |
8 071 |
Dánia |
Koppenhága |
0,55 |
26% |
3712 |
0 |
Egyesült Királyság |
London |
7,83 |
3% |
6104 |
46799 |
Észtország |
Tallin |
0,4 |
4% |
417 |
2294 |
Finnország |
Helszinki |
0,6 |
7% |
1084 |
2941 |
Franciaország |
Párizs |
2,23 |
3% |
1743 |
13360 |
Görögország |
Athén |
2,48 |
2% |
905 |
10860 |
Grúzia |
Tbiliszi |
1,17 |
3% a |
911 |
6982 |
Hollandia |
Amszterdam |
1,07 |
33% b |
9170 |
0 b |
Horvátország |
Zágráb |
0,79 |
5% |
1031 |
4329 |
Írország |
Dublin |
0,53 |
3% |
412 |
3155 |
Izland |
Rejkjavik |
0,12 |
3% a |
92 |
706 |
Izrael |
Tel Aviv |
0,4 |
9% |
947 |
1788 |
Kanada |
Ottawa |
1,24 |
2% |
644 |
7732 |
Kazahsztán |
Astana |
0,66 |
1% |
172 |
4301 |
Kirgizisztán |
Bishkek |
0,89 |
3% |
694 |
5320 |
Lengyelország |
Varsó |
1,71 |
5% |
2134 |
9426 |
Liechtenstein |
Vaduz |
0,0052 |
3% a |
4 |
31 |
Litvánia |
Riga |
0,65 |
3% a |
507 |
3890 |
Litvánia |
Vilnius |
0,55 |
1% |
144 |
3588 |
Luxemburg |
Luxembourg-Ville |
0,01 |
3% a |
78 |
597 |
Magyarország |
Budapest |
1,74 |
2% |
1049 |
10809 |
Makedónia |
Szkopje |
0,32 |
3% a |
247 |
1895 |
Málta |
Valletta |
0,0062 |
3% a |
5 |
37 |
Moldova |
Kisinyov |
0,79 |
3% a |
616 |
4721 |
Monaco |
Monaco City |
0,036 |
3% a |
28 |
217 |
Montenegró |
Podgorica |
0,18 |
3% a |
141 |
1081 |
Németország |
Berlin |
3,5 |
13% |
11836 |
11836 |
Norvégia |
Oslo |
0,6 |
5% |
779 |
3272 |
Olaszország |
Róma |
2,76 |
0% |
287 |
18380 |
Oroszország |
Moszkva |
11,54 |
3% a |
9002 |
69015 |
Örményország |
Jereván |
1,12 |
3% a |
875 |
6709 |
Portugália |
Lisszabon |
0,47 |
1% |
123 |
3086 |
Románia |
Bukarest |
1,94 |
1% |
504 |
12593 |
San Marino |
San Marino |
0,0045 |
3% a |
3 |
27 |
Spanyolország |
Madrid |
3,27 |
1% |
849 |
21223 |
Svájc |
Bern |
0,12 |
11% |
356 |
485 |
Svédország |
Stockholm |
0,86 |
1% |
225 |
5618 |
Szerbia |
Belgrád |
1,64 |
1% |
426 |
10657 |
Szlovákia |
Pozsony |
0,41 |
3% a |
321 |
2463 |
Szlovénia |
Ljubljana |
0,28 |
10% |
110 |
176 |
Tádzsikisztán |
Dushanbe |
0,7 |
1% a |
183 |
4576 |
Törökország |
Ankara |
4,89 |
3% a |
3815 |
29248 |
Türkmenisztán |
Ashgabat |
0,64 |
3% a |
497 |
3809 |
Ukrajna |
Kiev |
2,77 |
1% a |
721 |
18023 |
Üzbegisztán |
Tashkent |
2,3 |
1% a |
597 |
14927 |
Összesen |
435480 |
a) Ezen városok tekintetében nincsen elérhető adat, ezért 3%-os kerékpáros aránnyal számoltunk. Ez valószínűleg túlbecsült, hiszen a közlekedési módok arányáról adatokkal szolgáló városoknak csak körülbelül negyede érte el ezt az arányt. Három város esetében 1%-os kerékpáros aránnyal számoltunk, mert az elérhető információk szerint alig van kerékpározás ezekben a városokban.
b) Amszterdam esetében nem számítunk további kerékpározással összefüggő munkahelyek létrejöttére, mivel a kerékpározás aránya már most is magasabb, mint Koppenhágában.
A kerékpározással összefüggő munkahelyek igen változatosak, és így az azokhoz szükséges képzettség is sokféle.
A figyelembe vett munkahelyek a kerékpárok tervezésétől és gyártásától a szolgáltatások nyújtásáig terjednek, ide értve az ügyintézést (administration) és az építkezést is. A kerékpárgyártás jelenléte egy-egy városban erőteljesen megdobja a kerékpárral összefüggő munkahelyek számát. Például a hollandiai Dieren városa több mint hatszor annyi kerékpáros munkahelyet ad 1000 lakosra vetítve, mint Gronongen; és így a későbbi becsléseket is befolyásolná, ha ezt a tényezőt figyelmen kívül hagynánk. A városokat az 1000 lakosra jutó kerékpározással összefüggő munkahelyek számának sorrendjében jelentettük meg.
Az összegyűlt adatok azt mutatják, hogy a több kerékpározás nem csak több ezzel összefüggő munkahelyet teremt, de újabb szolgáltatások megjelenését is, ami aztán újabb munkahelyek kialakulását is hozza. Többféle szolgáltatás használ kerékpározást, mint például a kerékpáros futárok, a bicikli-taxik, és más kerékpáros logisztikai (árukihordási) szolgáltatás is. Ezeket a szolgáltatásokat persze nagyban megkönnyíti a vonatkozó kerékpáros-barát infrastruktúrák kiépítése.
Antwerpenre, Groningenre és Ljubljanára vonatkozóan adatok vannak az új munkahelyek összetételére is. Antwerpenben és Ljubljanában a kerékpározással összefüggő munkahelyek több mint 10%-a a közkerékpár kölcsönzéssel (nálunk BUBI) függ össze, míg Groningenben a kerékpáros munkák több mint 20%-a a kerékpár parkolással függ össze.
A kerékpározásra fordított pénz megnöveli a kerékpározással összefüggő munkahelyek számát
A kerékpározásra fordított pénz bátorítja és megkönnyíti a kerékpározást, és segít a kerékpározás-barát közlekedési kultúra kialakításában. Ahogyan a kerékpározás aránya növekszik, úgy a több biciklisnek több kerékpárra van szüksége, több kerékpárbolt és javítóműhely él meg. A több biciklistának több bicikliút fog kelleni, és a kerékpározás növekvő népszerűsége további vállalkozókat fog a kerékpározás felé vonzani.
Mindez tisztán kirajzolódott az USA Oregon államában lévő Portland városa tanulmányain. A kerékpározás arányának növekedésével a kerékpározással összefüggő munkahelyek száma is növekedést mutatott (Fig. 4). A holland Groningen városa, amely 1000 lakosra vetítve a legmagasabb számú kerékpározással összefüggő munkahellyel dicsekedhetett, egyben az adatot küldők közül a legmagasabb kerékpározási aránnyal (modal share) is büszkélkedhet.
A kerékpározással összefüggő munkahelyek nem csak a városokban jelennek meg – turizmus
Egy másik érdekes megállapítás az, hogy a kerékpározással összefüggő munkahelyek tekintetében igen nagy lehetőség van a városokon kívül is. Néhány tanulmány, amely nagyobb földrajzi egységeket (régiókat, vagy országokat) mért fel, arra jutott, hogy a turizmus a kerékpározással összefüggő munkahelyek jelentős részét adhatja. Például a kerékpározással összefüggő munkahelyek közül a turizmus Ausztriában 70%-ot, Franciaországban 47%-ot ad.
Néhány város azt jelezte, hogy nem tudják a kerékpározással összefüggő munkahelyeken belül elválasztani a turizmusra vonatkozó adatokat. Mások azt jelezték, hogy a turizmus adataiban nem különíthetőek el a kerékpározás adatai. A másik véglet az volt, hogy néhány szerbiai város - köztük a Duna menti EuroVelo 6 kerékpárút mentén lévő városok is – azt jelezte, hogy a turizmus a kerékpározással összefüggő munkahelyek legalább 80%-át adja.
Ha a kerékpározással összefüggő munkahelyek száma ennyire szorosan összefügg az EuroVelo6 út jelenlétével, akkor ez azt is jelenti, hogy a városok közötti kerékpáros infrastruktúra fontos a munkahelyek létrejöttében. Több kutatásra lenne szükség ennek megerősítésére. Mivel más tanulmányok is megerősítik, hogy a kerékpározással összefüggő munkahelyek magas aránya a turizmussal függ össze, ami egybecseng a most szerb városoktól kapott beszámolókkal, ezért feltételezhető, hogy a turizmusból eredő kerékpározással összefüggő munkahelyek száma jóval magasabb, mint ahogyan az a korábbi jelentésekben szerepelt.
A kerékpározással közvetve összefüggő munkahelyek száma jelentős lehet
Sok munkahely, amelyet tekinthetünk a kerékpáros turizmussal összefüggőnek, közvetett, mivel a gazdaság más szektoraiban jelenik meg. Ilyen a szálláshelyek biztosítása, és az étel szektor is. Ezeket a munkahelyeket nehezebb kapcsolatba állítani a kerékpározással, és ezért gyakran kihagyják őket a kerékpározással összefüggő munkahelyek becsléséből. Más szektorok is hozzájárulhatnak a kerékpározással összefüggő munkahelyek számához, de az eddigi felmérések általában csak a direkt összefüggéseket vették számításba.
Figyelembe kell venni azt is, hogy a létrejövő munkahelyek száma megnő, amint az általános költekezési szint megnő a magasabb foglalkoztatottság révén. Egyetlen tanulmány, az Osztrák Kerékpáros terv (Austrian Cycling master Plan 2015 – 2025) becsli fel ezeknek a munkahelyeknek a számát: ez a dokumentum arra a következtetésre jut, hogy ezek a munkahelyek az összes kerékpározással összefüggő munkahelynek akár a 40%-át is adhatják.
A közszereplők szerepe a kerékpározással összefüggő „zöld” munkahelyek létrehozásában
A közeljövőben megjelenő jelentés, és a „THE PEP partnership on jobs in green and healthy transport and partnership on cycling” egyik célja az, hogy megszólítsa a közintézményeket, amelyek így teljességgel kihasználhatják a kerékpározás előnyeit. Ez nem csak az új munkahelyek létrejöttében rejlő lehetőségeket jelenti, hanem azt is, amit a kerékpározás jelenthet a „zöldebb” és rgészségesebb közlekedési rendszer érdekében. Ehhez a helyi hivataloknak proaktívan kell viselkedniük. Az önkormányzatoknak bátorítani kell a kerekezőket és meg kell könnyíteni a kerékpározást, mint a többféle közlekedési módot integráltan egyesítő közlekedési stratégia szerves részét. Ennek részeként figyelemmel kell kísérni a kerékpározás szintjeit, és a további növekedés korlátait.
Érteni kell a kerékpározással összefüggő munkahelyek növekedését, annak az adott városban meglévő elemeit, és további lehetőségeit. Ezt az információt aztán vissza kell csatornázni a közlekedéspolitikák megfogalmazásába, hogy a kerékpározás valóban elérhesse lehetőségeit. A kerékpározás jelentős számú munkahelyet hozhat létre, és más előnyökkel is járhat, mint például a széndioxid-, és más légszennyezés kibocsátásának csökkentése, az egészség elősegítése – olyan előnyökkel, amelyek pénzügyileg is kifejezhetőek. Mindezzel a Fenntartható Fejlődési Célokhoz is hozzájárulhatunk, különösen a 3-as (Az egészséges élet és a jóllét biztosítása minden generáció valamennyi tagjának), és a 11-es (A városok és emberi lakóhelyek befogadóvá, biztonságossá, ellenállóvá és fenntarthatóvá tétele) számúhoz.
További információ:
- Az UNECE itt érhető el.
- Az UNEP itt érhető el.
- A WHO itt érhető el.
- A 2016-os Batumi Miniszteri Konferencia angol nyelvű honlapja itt érhető el, az arról szóló magyar nyelvű cikk itt érhető el.
- A 2016 júniusában kiadott angol nyelvű dokumentum itt érhető el.
- Közösségi közlekedés: „zöld” munkahelyek és az inkluzív gazdaság elősegítése (Public transport: creating green jobs and stimulating inclusive growth) c. cikk elérhető itt.