Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség napokban megjelent előzetes adatai szerint a 2014-ben eladott új autók átlagosan 2,6%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint 2013-ban; ez csaknem 7 grammal kevesebb kibocsátást jelent kilométerenként, mint a 2015-ös célérték.
A 2014-ben eladott autók átlagos kibocsátása 123,4 gramm szén-dioxid volt egy kilométerre vetítve, ami jelentősen alatta van a 2015-re célként megjelölt 130 g/km értéknek, mutatják az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) előzetes adatai. A jelenlegi jogszabályok szerinti adatgyűjtés megkezdése (2010) óta, a kibocsátás 17g CO2/km-el csökkent (12 %). A gyártóknak azonban tovább kell csökkenteniük az autók kibocsátását, hogy elérjék a 2021-re kitűzött 95g CO2/km célértéket.
Fő megállapítások
- Összesen 12,5 millió új autót regisztráltak 2014-ben, ami az első növekvő érték 2007 óta. A regisztrációk száma 2013-hoz képest minden EU tagállamban nőtt, kivéve Ausztriát, Belgiumot és Hollandiát.
- A 2014-ben eladott új autók átlagosan 123,4 g CO2/km kibocsátásúak, ami jelentősen alatta van a 2015-ös célértéknek (130g CO2/km). Európa már 2013-ra elérte a 2015-re kitűzött célját, két évvel megelőzve az ütemtervet.
- Az átlagos kibocsátás 2014-ben a 28 tagállam közül 17 országban 130g CO2/km alatt volt.
- Jelentősen hatékonyabb modelleket vásároltak a 2004 előtt csatlakozott EU tagországokban, mint az újabb tagállamokban. A leghatékonyabb autókat Hollandiában (107g CO2/km), Görögországban (108g CO2/km) és Portugáliában (109g CO2/km) vásárolták, míg a legkevésbé hatékony modelleket Észtországban (141g CO2/km), Lettországban (140g CO2/km) és Bulgáriában (136 g CO2/km) adták el.
- Továbbra is a dízel autók a legkelendőbbek: az eladások 53%-át adják. Kiemelkedően sok dízel autót adtak el Írországban (74%), Luxemburgban (72%), Portugáliában (71%), Spanyolországban (66%), Franciaországban és Görögországban (64%), Horvátországban (63%) és Belgiumban (62%).
- A múltbeli ingadozásokkal ellentétben a benzinhajtású autók üzemanyag-hatékonysága utolérte a dízel autók hatékonyságát. Az átlagos különbség a benzin és a dízel hajtású autók kibocsátása között jelenleg 3g CO2/km alatt van, ami a 2000-ben számított különbségnek a hetede.
- Körülbelül 38000 elektromos autót regisztráltak 2014-ben, ami 57%-os növekedést jelent a 2013-as adatokhoz képest.. A legtöbb elektromos autót Franciaországban (több mint 10700 jármű), Németországban (körülbelül 8500 jármű) és az Egyesült Királyságban (mintegy 6700 jármű) regisztrálták. Ezzel együtt az elektromos autók a regisztrációknak továbbra is csak egy kis szeletét adják (0,3%).
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerepe
Az (EC) No 443/2009 számú uniós rendelet értelmében az Ügynökség adatokat gyűjt minden Európában regisztrált személyszállító járműről (http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/co2-cars-emission-8 ), és az eredményt online elérhetővé teszi. Az adatok felölelik a járművek mennyiségét és szén-dioxid kibocsátását is. A munka a tagállamok jelentésein alapul, és képet ad arról, hogy hogyan teljesül az új járművek kibocsátására vonatkozó 2015-re kitűzött cél (130g CO2/km).
Ábra: Személyautó regisztrációk száma a tagállamokban
Típusonkénti kibocsátási adatok
A tagállamok jelentést küldenek az új járművek Co2 kibocsátásáról, amely az egységesített eljáráson alapul . Az eljárás lehetővé teszi a kibocsátás összehasonlítását gyártó szerint, de nem feltétlenül jeleníti meg a valós helyzetet. Az év folyamán az Európai Környezetvédelmi Ügynökség jelentést ad ki, amely feltárja a hivatalos és a valós kibocsátási adatok közötti növekvő különbség okait.
Következő lépés:
Bár a kitűzött cél az átlagos kibocsátási értéket illetően két évvel korábban teljesült, még nem erősítették meg, hogy az egyes gyártók a saját éves céljaikat az autók számát illetően teljesítették-e. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség az egyes autógyártók teljesítményéről szóló adatokat ősszel fogja bemutatni.
Kapcsolódó anyag:
A személyautókból származó CO2 kibocsátás adatai – a 443/2009 számú rendelet (Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation 443/2009) angol nyelvű oldalak elérhetőek itt