A fejlődő technológia, a hatékonyabb működtetés, a jobb repülőterek és a piaci intézkedések sem csökkentik a repülés környezetre, éghajlatra és emberi egészségre gyakorolt hatásait. Ezek az European Aviation Safety Agency, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség és az EUROCONTROL új jelentésének fő megállapításai.

Az Európai repülés 2019-es környezeti jelentése  című riportot közösen adta ki az European Aviation Safety Agency (EASA), az Európai Környezetvédelmi Ügynökség és az EUROCONTROL. A jelentés friss jelentést ad a repülés szektor európai környezeti teljesítményéről. Ahogy írják, miközben a repülés gazdasági hasznot termelt, serkentette az innovációt és fejlesztette az Európán belüli kapcsolatokat, a szektor növekedése negatív hatást gyakorolt az éghajlatváltozásra, a zaj helyzetre és a levegőminőségre.

Hans Bruyninckx, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség ügyvezető igazgatója szerint „a jelentés megerősíti, hogy a jelenlegi folyamatok és kilátások a repülésben nem egyeznek a környezetvédelemmel, a klímavédelemmel és az emberek egészségének védelmével. Európának itthon és szerte a világon vezető szerepet kell vállalnia egy fenntarthatóbb repülés felé. Erős szakpolitika és szilárd megvalósítás mérsékelheti a növekvő szektor jövőbeni hatásait, megerősítheti az innovációt és a vásárlói viselkedés szükséges alapvető változását.”

A riport legfontosabb megállapításai:

  • A repülések száma 2014 és 2017 között 8%-kal nőtt (EU28 + EFTA), és az előrejelzések szerint 42%-kal fog nőni 2017 és 2040 között.
  • A technológiai fejlesztések, a flotta megújulása és a megnövelt üzemeltetési hatékonyság részben egyensúlyozta a jelenlegi növekedés hatásait, de még így is növekedett a zaj és a szennyezés kibocsátás 2014 után.
  • 2016-ban a belföldi és a nemzetközi repülés volt felelős a teljes EU28 üvegházgáz kibocsátás 3,6%-áért, és a közlekedési ágazat kibocsátásának 13,4%-áért.
  • A repülés környezeti hatékonysága tovább nő, és 2040-ig további fejlesztések vérhatóak az utaskilométerre vetített elégetett üzemanyag mennyiségében (-12%), és a zaj tekintetében is (-24%).
  • 2040-re a CO2 kibocsátás várhatóan 21%-kal nő, a NOx kibocsátás pedig 16%-kal lesz magasabb a jelenleginél.

További információ: