A közlekedés szektor még mindig rendkívül sok üvegház gázt, káros mennyiségű szennyezést és zajt bocsát ki, állítja az Európai Környezetvédelmi Ügynökség közlekedés és környezet témáját célzó éves jelentése.

A közlekedés szektor még mindig rendkívül sok üvegház gázt, káros mennyiségű szennyezést és zajt bocsát ki, állítja az Európai Környezetvédelmi Ügynökség közlekedés és környezet témáját célzó éves jelentése.

Image © Dsleeter 2000

A Közlekedés és környezet jelentési mechanizmus (Transport and Environment Reporting Mechanism, TERM) 2014-es kiadványa (letölthető innen) szerint az európaiak összesen 6,4 trillió kilométert utaztak 2012-ben. Az autós közlekedés ennek 70%-át adta, bár ez folyamatosan csökken 2009 óta. Ezzel ellentétesen a légi közlekedés szerepe folyamatosan nő. E jelenség mögött meghúzódó egyik fő indok az átalakuló fogyasztói szokásokban keresendő. Néhány kutatás szerint a fiatalabbak szívesebben költenek távoli utazásokra, mint hogy árucikkeket vennének, például autót. Mindazonáltal nagy az eltérés az EU egyes részei között. A lakosonkénti autóközlekedés az eredeti EU tagállamok körében 2004-ben volt a legmagasabb, bár az új csatlakozók is növekedő tendenciát mutatnak.

Az összes személyközlekedési igény 2012-ben 1,4%-kal csökkent, főként az autós közlekedés csökkenése miatt. A teherszállítás nagysága is csökkenést mutatott: 2012-ben 2,1%-os apadást. A közlekedés összes energiaigénye a 2007-es csúcsérték elérése óta évről évre folyamatosan csökken. Mivel a jelenségek jelentős részben a recesszió hatásaként jelentkeznek; nem világos, hogy a következő években visszaállnak-e az eredeti számértékek.

A közlekedésből eredő üvegház gázok kibocsátása 2012-ben 3,3%-kal volt kevesebb, de a kitűzött célértékek eléréséhez további drasztikus csökkenésre van szükség. A légszennyezési értékek a legtöbb közlekedési ágazatban szintén csökkenő képet mutatnak, kivéve a légi közlekedést, ahol néhány szennyezést tekintve növekvő a tendencia.

A légszennyezettség Európa városaiban még mindig az egyik fő egészségkárosító tényező. A nitrogén dioxid és a kisméretű szálló por szintjét növeli a dízelautók növekvő aránya. Ez részben a legtöbb európai ország adópolitikájának eredménye, amely előnyöket ad a dízel autó üzemeltetésének a benzin üzeművel szemben.

Az alternatív üzemelésű autók regisztrálásának száma enyhén növekedett 2013-ban. Az elektromos és a hibrid járművek az EU-ban újonnan regisztrált járművek 0,5%-át adják. A növekedés lassúságát részben magyarázzák azok a régi jármű becserélős-, és céges autó rendszerek, amelyek továbbra is a belső égésű motoros meghajtást preferálják.

A TERM jelentés legújabb kiadása különös figyelmet szentel a távolsági utazásoknak, mivel ezek különösen nagy terhet rónak a környezetre. Bár az utazások többsége rövid távolságra irányul, a távolsági teherszállítás és utasforgalom a közlekedési eredetű üvegház kibocsátások háromnegyedéért felelős, és hasonló az arány az egyéb légszennyező anyagokat illetően is.