A COVID-krízis első hulláma elképesztően előrelendítette a digitalizálódást. Elindult a telemedicina, a digitális oktatás, a virtuális találkozók rendszere, teljes cégek vonultak home office üzemmódba...
A COVID-krízis hirtelen megnövelte az egészségüggyel szembeni elvárásokat. Ezek teljesítése egyik módja, hogy a szükséges eszközöket egyszerűen kinyomtatjuk – természetesen 3D-ben. Így nyomtatnak három-dimenziós elemeket orvosi szerszámokhoz, és pótalkatrészeket lélegeztető gépekhez. (https://www.blog.szta.hu/3d-nyomtatassal-az-egeszsegugyi-vedekezesert/) A magyar Filamania Kft. egy különleges 3D nyomtatási alapanyag gyártásával járult hozzá mindehhez. A különleges anyagból nyomtatott tárgyak blokkolják a baktériumok és gombák életműködését, így meggátolják azok szaporodását – pontosan úgy, ahogyan a fertőtlenítő szerek.
A kereskedelemben akinek már eleve működött online rendelési kínálata, az azonnal plusz forgalomhoz jutott, hiszen rengetegen rendeltek otthonról; de új szervezetek is sorra tűnnek fel (pl. kifli.hu ). Ezek között egészen újszerű is van, mint például a fenntartható divat vagy a ruhabérléssel foglalkozó palanta.co.
Egyre jobban erősödik a közösségi mezőgazdálkodás mozgalma: gazdálkodók és tudatos vásárlóik alkotnak közösséget, hogy így segítsék egymást – állítja honlapján a Tudatos Vásárlók Egyesülete . A hosszú távú elköteleződésért cserébe a termelők biztos megélhetést, a fogyasztók pedig megbízható helyről származó, jó minőségű élelmiszert kapnak. A közösségi gazdaságok a gyakorlatba ültetik át a fenntartható élelmiszerfogyasztás alapelveit. Mivel környezetkímélő technológiát alkalmaznak, a tudatos vásárlók, fogyasztók jó minőségű, egészséges, helyi élelmiszerhez jutnak. A helyi élelmiszerellátó rendszerek egyúttal támogatják a helyi kisközösségek kialakulását, erősítik a kis gazdaságokat, és segítik a vidéki térség fennmaradását.
Egy elemző cikk 2020 júniusában azt állította, hogy a COVID-krízis gazdákra gyakorolt hatását tekintve „hasítottak a termelői mobilitáson, rugalmasságon alapuló csatornák”.
Egyes információs weblapok könnyen elérhetővé teszik a tudnivalókat termékek (gyümölcs, zöldség, hústermék, tojás és tészta, tartósított zöldség és gyümölcs, tejtermék, péktermék egyéb); termelők; piacok ideje és helye; illetve átvételi pontok szerint. (https://veddegyutt.hu/#/)
Mások vásárlói közösségeket szerveznek. Ezek megosztják a terhet a termelő és a vásárló között, hiszen a megrendelt „dobozokat” előre kell kifizetni, és a termelő aszerint állítja össze a tartalmát, hogy épp milyen friss szezonális zöldség illetve gyümölcs áll rendelkezésre. A vásárlói közösségek tagjai olcsóbban jutnak friss termékekhez, hiszen nincs közvetítő a kereskedelmi láncban. (https://egyunkhelyit.hu/vasarlo-kozossegek/ )
Az egyik ilyen hálózat még külön oldalt is indított a bio szaloncukrok és a házi bejglik kínálatához (https://www.nekedterem.hu/karacsony/szaloncukor-bejgli)
Fenti cikket az EIONET hálózat szakértőinek véleményei alapján írtuk. A megjelentetett cégektől semmiféle ellenszolgáltatást nem kaptunk, termékeiket és szolgáltatásaikat nem ismerjük; itt csupán ötletadó példaként szerepelnek. Örömmel várjuk olvasóink véleményét, további pozitív példáit erre az e-mail címre: udwdqCJQcddfNk8ZT1NWxOMbWlrbG9zLm1hcnRvbkBhbS5nb3YuaHU=