Egy 2020 decemberében megjelent kutatási beszámoló szerint a folyami hajózás másfélszer több üvegházgázt bocsát ki, mint a vasút.

Egy 2020 decemberében megjelent kutatási beszámoló (Methodology for GHG Efficiency of Transport Modes) szerint a vasút kilométerenként átlagosan 22-24 gramm széndioxiddal ekvivalens üvegházgázt bocsát ki egy tonna áru elszállításához (35. oldal). Ugyanekkora munkához a folyami hajózás 33,44 gramm széndioxiddal ekvivalens üvegházgázt bocsát ki (49. oldal).

Az egyes közlekedési módok összesített összehasonlításakor (64. oldal) az üvegházgázok szempontjából legszennyezőbb a kisteherautós szállítás, a légi szállítás és a kamionos szállítás. Ezeknél valóban kedvezőbb a folyami hajózás, de annál kedvezőbb a vasúti teherszállítás adata. A tengeri hajózás adata szállított tonnára vetítve a legkedvezőbb. Az alábbi ábra logaritmikus skálán veti össze az egyes közlekedési módok üvegházgáz kibocsátását.

Az egyes közlekedési módok széndioxiddal ekvivalens üvegházgáz kibocsátása változása logaritmikus skálán ábrázolva, tonnakilométerre vetítve, az EU-27ben

Az eredeti beszámoló (Methodology for GHG Efficiency of Transport Modes. Final Report. Framework Service Contract EEA/ACC/18/001/LOT 1. Request for services for Specific Contract No 3413/B2020/EEA. 08. December 2020) letölthető itt.

További cikkek a témában:

Handbook on the external costs of transport. European Commission, Version 2019 https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/studies/internalisation-handbook-isbn-978-92-79-96917-1.pdf

Navigare necesse est? (angol nyelvű cikk) https://eionet.kormany.hu/navugare-necesse-est

Hajózni muszáj? (eredeti cikk, magyar nyelven) https://eionet.kormany.hu/hajozni-muszaj