2020. Szeptember 22-én cikket jelentettünk meg „Vízpartok kérdései” címmel (https://eionet.kormany.hu/vizpartok-kerdesei ). Azóta fontos változások történtek a témában, ugyanakkor a komplex gondolkodás, a tervezett funkciók egyeztetése még minden ügyben tart.
Óbudai-sziget (Hajógyári-sziget)
Az Óbudai-sziget (Hajógyári-sziget) ügyében jelentős lépés történt. A Pest Megyei Kormányhivatal honlapja szerint az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2020. szeptember 23-án visszavonta a Hajógyári-sziget árvízvédelmi fejlesztésére vonatkozó kérelmét. A kedvelt városi park és az értékes ártéri erdő károsítása ellen az ügyben petíciót indító WWF Magyarország mellett budapesti lakosok és egyéb zöld szervezetek is tiltakoztak. A hatóság megszüntette az engedélyezési eljárást, amely 2020. június 11-én indult, és 105 napos ügyintézési határideje szeptember 24-én járt volna le. Az ügyről bővebben itt olvashat: (https://wwf.hu/hireink/vizeselohelyek/most-van-vege-visszavontak-az-engedelykerelmet-a-hajogyari-sziget-ugyeben/ ).
A budapesti Római-part
Óbuda-Békásmegyer képviselő-testülete szeptember 24-ei ülésén döntött dunai szabadstrand kialakításáról és működtetéséről. Erre a Piroska utca és a 60002/2 helyrajzi számú ingatlan közötti szakaszt jelölték ki, szabadon választható területrész meghatározásával.
A III. kerületi önkormányzat idén már több alkalommal vett mintát a Duna vizéből a Római-parton. A mérések azért fontosak, mert szabadstrandot létesíteni csak olyan helyen lehet és érdemes, ahol van rendszeres mérés és a mérés eredményei azt mutatják, jó minőségű a víz. A szezon eleji mérésen mind a négy mintavételi helyen az Aelia Sabina köztől a Kossuth Lajos üdülőpartig, minden mért szempont szerint fürdésre alkalmas volt a Duna vize.
Cikkek a Római-part témájában:
A pesti Dunapart
„Október végéig minden hétvégén a gyalogoséké és a bringásoké a pesti alsó rakpart. A nyáron elindított forgalommentes rakpart folytatódik, így őszi időben is kipróbálhatja minden fővárosi lakos milyen a Duna-partján korzózni” - írta a Valyo (https://valyo.hu/ ), a város és a folyó kapcsolatának erősítéséért évek óta kampányoló egyesület.
A Valyo egyesült Facebook oldalán megerősítette, hogy a pesti rakpart hétvégi megnyitása a fővárosi utak autóforgalmára semmilyen hatással nincs. Ahogyan írják, ennek „az itt élők életminőségére van hatással: lehet sétálni, jobb a levegő, szabad a tér, szabad a rakpart! #valyo #duna #rakpart #szabadapart #pestialso #városesfolyó”
A terület távlati közösségi tervezése még folyik: szeptember 30-ig külső véleményeket is várnak itt: https://kozossegitervezes.budapest.hu/dialogs/rakpart
A kérdés erősen összefonódni látszik a kerékpározás kérdésével. A BKK megosztotta távlati elképzeléseit a kerékpározás fejlesztéséről, ebben a Duna-menti kerékpározás kiemelt szerepet kap. Az erről szóló cikk itt érhető el: https://bkk.hu/2020/09/johetnek-bringasztradak-budapestre-bkk-fejlesztesi-javaslatai-az-elhetobb-fovarosert/
Cikkek a pesti Dunapart témájában:
Témához kapcsolódó korábbi cikkek: