Véres zebra

Publikálva: 2021. március 4.

2020-ban 792 esetben gázoltak el gyalogosokat zebrán. Az EIONET honlap továbbra is örömmel osztja meg a tagok írásait, cikkeit – akkor is, ha azok tartalmával nem, vagy nem teljesen értünk egyet. Elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóságba való átmenet témájának előmozdításában, az arról szóló beszélgetések elősegítésében.

Magyarországon 2020-ban 792 esetben gázoltak el az autóvezetők gyalogosokat a zebrán, írja a Budapesti gyalogosok nevű facebook oldal. A megjelent cikk szerint nem okos zebrákra, 3D zebrákra, zebrazászlókra és hasonlókra van szükség (amellyel csak különbséget teszünk zebra és zebra között, kevésbé fontosnak láttatva a például a zászló nélkülieket), hanem valódi, általános jogi védelemre, önmagát magyarázó útkialakításokra, szemléletformálásra és a társadalmi norma (amely szerint ennyi áldozat még belefér) átalakítására.

Forrás: https://www.origo.hu/itthon/20201218-zebran-gazoltak-halalra-egy-not-celldomolkon.html

A vonatkozó KRESZ szabályozás szerint "Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni." [43. § (1)]. Ez azt is jelenti, hogy kijelölt gyalogátkelőhelyhez csak olyan sebességgel közelíthet az autó, hogy ha szükséges, meg tudjon állni. Ez korántsem történik így.

Magyarországon a kijelölt gyalogátkelőhelyek kérdése több szempontból is vitatott. Általános tapasztalat, hogy ha egy gyalogos babakocsival közelít a zebrákhoz, akkor az arra jövő autók nem fékeznek, hanem gázt adnak – hogy még a kisgyermekes szülő előtt átmehessenek.

A gyalogosok semmibevétele ügyében szervezett sajátos tüntetést a Radikális Gyalogosok (RAGYA) szervezete 2006 májusában. Az összegyűlt több száz demonstráló körülbelül öt percig folyamatosan körbe-körbe sétált az Andrássy út – Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződésnél, majd amilyen hírtelen jöttek, úgy el is tűntek. A média akkor kifejezetten barátian szólt a kezdeményezésről.

Radikális Gyalogosok (RAGYA) tüntetése 2006-ban

Bizonyos helyeken a gyalogosok számára lehetetlenül kevés idő áll rendelkezésre az átjutásra. A Rákóczi úton a Puskin utcánál ennek demonstrálására civilek futóversenyt hirdettek: a nyertes élve eljut az út túloldalára.

Egy vidéki iskolánál évek óta kérték, hogy létesüljön zebra, de ez nem történt meg. Egy napon engedély nélkül felfestettek egy sajátos gyalogátkelőhelyet – akkor aztán hírtelen országos visszhangot kapott az ügy.

Forrás: https://index.hu/belfold/2021/02/11/momentum-budakeszi-zebra-szemzo-aron-gyanusitott-rendorseg/

Mindezzel éles kontrasztot mutat, hogy Oslo városában a gyalogos és kerékpáros halálos balesetek száma nullára csökkent, írja egy cikk (https://thecityfix.com/blog/how-oslo-achieved-zero-pedestrian-and-bicycle-fatalities-and-how-others-can-apply-what-worked/). A városvezetés célul tűzte ki, hogy 2030-ra egyharmaddal csökkentse az autóforgalmat. Buszsávok, kerékpárutak, egyirányú forgalom és a forgalom elől elzárt utcák kijelölésének jogát a rendőrség átadta az önkormányzatnak, lehetővé téve a parkolósávok gyors átalakítását kerékpárutakká és az átmenő utak lezárását. A város kerékpáros stratégiája 2025-re 25%-kal tervezi növelni a kerékpáros közlekedés arányát. Oslo bejelentette, hogy 2019-ig autómentessé teszi a belvárost. A projekt eredményeként megszüntették az összes utcai parkolót a belvárosban, és az összes átmenő forgalmat lezárták.

Oslo városában gyalogos és kerékpáros halálos balesetek száma nullára csökkent

További információ a témában:

• Egy 3D-s zebra miatt gyanúsított lett a Momentum budakeszi politikusa https://index.hu/belfold/2021/02/11/momentum-budakeszi-zebra-szemzo-aron-gyanusitott-rendorseg/

• Gyalogos oldal http://gyalogosoldal.5mp.eu/web.php?a=gyalogosoldal&o=finaWvnmND

• Egy radikális gyalogos vallomásai https://homar.blog.hu/2006/05/18/egy_radikalis_gyalogos_vallomasai

• Járdát, levegőt! http://greenfo.hu/hir/jardat-levegot-a-radikalis-gyalogosok-felhivasa_1147666601/

• Critical Masst a gyalogosoknak? Egy olvasónk radikális gyalogos erődemonstrációt szervezne, hogy át tudjon kelni a zebrán https://index.hu/urbanista/2011/02/11/critical_masst_a_gyalogosoknak_egy_olvasonk_radikalis_gyalogos_erodemonstraciot_szervezne_hogy_at_tu/

• How Oslo Achieved Zero Pedestrian and Bicycle Fatalities, and How Others Can Apply What Worked https://thecityfix.com/blog/how-oslo-achieved-zero-pedestrian-and-bicycle-fatalities-and-how-others-can-apply-what-worked/

Menü

Nyitólap

Navigáció